Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan Melalui Optimalisasi Peran Komite Madrasah

Authors

  • Wiwik wida farwati universitas bumigora

DOI:

https://doi.org/10.69966/mjemias.v3i1.47

Keywords:

Mutu layanan Pendidikan, Peran Komite Madrasah

Abstract

Community involvement in the education sector is facilitated through the Madrasah Committee organization established by each educational institution. This organization aims to ensure that community aspirations and initiatives are channeled, as well as to create responsibility, community participation, and a transparent, accountable and democratic atmosphere in the implementation of education. To ensure that this goal does not just become a slogan, it is necessary to optimize the role of the Madrasah Committee so that it can make a real contribution to education and improve the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, Rulam. (2014). Pengantar Pendidikan: asas & Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Ar-. Ruzz.

Anwar Arifin,(2003) Memahami Paradigma Baru Pendidikan Nasional dalam Undang-undang

SISDIKNAS, Jakarta: DEPAG RI Dirjen Kelembagaan Agama Islam

Baharuddin,(2010), Manajemen Pendiikan Islam, UIN Maliki Press, Malang.

Departemen Pendidikan Nasional.2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka, Jakarta.

Depdiknas, (2006). Pemberdayaan Komite Sekolah: Modul 1 Jakarta: Depdiknas,

Depdiknas. (2002) . Manajemen peningkatan mutu berbasis sekolah: Konsep dasar. Jakarta: Ditjen

Dikdasmen._____. 2007. Pendidikan dan pelatihan: Manajemen hubungan sekolah dan masyarakat dalam pemberdayaan masyarakat. Jakarta: Ditnaga Ditjen PMPTK

Kepmendiknas No. 044/U/2002, Lampiran I,

Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 004/U/2002 tentang Dewan Pendidikan dan Komite Sekolah

Keputusan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 044/U/2002 tentang Dewan Pendidikan dan Komite Sekolah.

Misbah. Peran dan Fungsi Komite Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, Vol.14 No.I Jan-Apr 2009 68-91, 10

Mustari, Mohamad dan Rahman, M.T. (2014) Nilai Karakter refleksi untuk pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Raberi, Ariyadi, Happy Fitria, and Yessi Fitriani. Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Dan Peran Komite Sekolah Terhadap Kinerja Guru. (2020).JurnalAl-Qiyam1,no.2: 11-20

Rohiat, (2010). Manajemen Sekolah. Bandung. Refika Aditama

Sagala Syaiful. (2008). Administrasi Pendidikan Kontemporer. Bandung: CV. Alfabeta,

Samsidar, Dra. Peran Komite Sekolah DalamMeningkatkan Mutu Pendidikan (2018). Al-Muaddib :JurnalIlmu-Ilmu Sosial & Keislaman3, no. 1 :1–15. http://dx.doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.364

Sri Renani Pantjastuti dkk. (2008). Komite Sekolah; Sejarah dan Prospeknya di Masa Depan, Yogyakarta: Hikayat

Tim Pengembangan Komite Sekolah Ditjen Dikdasmen Depdiknas,Indikator Kinerja Komite Sekolah, dalam http://dpjp.wordpress.com/2007/04/28/indikator-kinerja-komite-sekolah/.

Downloads

Published

2024-06-12

How to Cite

wida farwati, W. (2024). Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan Melalui Optimalisasi Peran Komite Madrasah. Ma’arif Journal of Education, Madrasah Innovation and Aswaja Studies, 3(1). https://doi.org/10.69966/mjemias.v3i1.47

Issue

Section

Articles